lördag 9 februari 2013

Siesta, något för envar

Hola! Mucho gusto amigos!

Siesta, är ett begrepp som vi nordbor inte känner till. Men för många av oss är det rätt vanligt att ta en tupplur efter maten. Här i Nicaragua tar man en tupplur, om man vill, mellan 12 och 14. Så gjorde också Benito, husets trädgårdsmästare, som jag stötte på i tidigt på morgonen. Han var ifrån trakten och skötte om några privata trädgårdar. Han klippte gräsmattan med sax och gjorde fina kanter för att avleda regnvatten. Sedan rensade han träd och buskar från torra blad. Han hade två stora hopar att bära ut när han var färdig. Men vid siestan tog han en tupplur, lutande mot yoccapalmen. Jag råkade iakta honom just då han tuppade av en stund genom mitt fönster till innergården. Det hörde till dagsrutinen. Sedan efter tuppluren fortsatte han i maklig fart. Han sa att han tyckte om sitt arbete och det märktes. Allt var snyggt och prydligt efteråt.

Hästerna passar på att svalka sig i älven


Alla passar på att ta igen sig under den vamaste tiden på dagen. Vi är nu inne i en ganska regnfri period, med dagstemperaturen kring 30 grader mitt i dagen. Varmare lär det just inte bli enligt ortsbefolkningen men en aning torrare innan regnen kommer på nytt i maj.

Visst har man tid att vara nyfiken fast kroppen inte orkar med mer


 
När man går omkring på gatorna under siestan lägger man märke till hur hundarna ligger och svalkar sig. En hund som jag stötte på låg med huvudet ut på trottoaren med resten av kroppen genom gallret i hallen. 





Sen fanns det olika ställningar att svalka sig på. Men de flesta hundarna låg på rygg med ett ben i vädret för att svalka magskinnet. Välj den stil som passar dej bäst och ta en siesta!

Hasta pronto!



2 kommentarer:

  1. Siestan borde införas överallt! Hästarna är säkert kompisar med Ernesto! :)

    SvaraRadera
  2. Jodå, jag tar nästan varje dag en kort siesta på jobbet efter lunchen. En gång fanns jag t.o.m. på bild i ÖT när jag tog en tupplur. Jag håller med föregående talare att siesta borde införas.

    F.ö. fina bilder! Den sista hunden liknar på pricken min systers hund. :-)

    SvaraRadera