lördag 16 februari 2013

10000 besökare kanske uppnås på lördag

Hola! Mucho gusto!

Jag misstänker att vi kommer att överstiga 10000 besökare på vår blogg i dag lördag. Varje dag har vi 360-450 besökare från hela världen. Mest från Finland och norden, sedan nästan hela europa, USA, Kina, Indonesien, Syd-Afrika m.fl. Vi tackar för intresset.

Någon har undrat över om det är dyrt att leva här. Jag tror att en pensionär med 1000 € i månaden kunde bo flott här året runt och till och med spara en del pengar. Ifall man kan tänka sig att bo lite enklare, eventuellt som underhyresgäst. Här är både dyrt (europeisk nivå) och billigt. Vi har ju rätt till två mål mat hos våra hyresvärdar. Jag orkar inte med mer än lunch i den här värmen när vi dessutom inte gör något kroppsarbete. Jag startar ganska tidigt och dricker en yoghurt på rummet och kanske äter en banan. Eftersom lunchen är kl 13, har jag bara vatten och en frukt med mej till förskolan. Jag hinner in på wifi-cafeét på förmiddagskaffe samtidigt som jag kan hålla kontakt med Finland.  På kvällen blir det kaffe och en smörgås på wifi-caféet, då har jag förbrukat under dagen ca 85-100 córdoba. ( 24,2 córdoba= 1 UsDollar= 0,75 Euro). Vill jag ha någonting mer att äta och dricka på kvällen får jag punga ut med ca 100 córdoba till, sammanlagt 200 córdoba = c 6 €uro. Frukterna är billiga och goda. Bara avocadon är dyr. En stor avocado kostar 50 córdoba medan en banan kostan 1 córdoba i gatustånden. Här är några andra prisjämförelser:
Lokaltaxi i centrum dagtid 12 córdoba.
lokalbuss 4 c.
Buss tex till Managua 3 UsDollar.
inträden till musikaftnar med musiker 40-60 c. ibland gratis
vatten 3,7 liter  25 c.
en kopp kaffe, kallas Americano eller på Baristacafé Café Nica 20 c. ( kaffet är förhållandevis dyrt)
andra lokala drycker ungefär 1/4 del av priset hemma
vanliga matvaror 1/3 till 1/4 del av priset hemma.
grillad höna  70 c.
buss längre bort 3-4 UsDollar.
cybercafé  10 c. i timmen.
Vi hyrde 14 pers. bil samt chaufför till canjonen i Somota (kl8-16) för 8 UsDollar per person(alla var med) samt inträde inklusive guider 10 UsD per person.
I allmänhet är produkter från europa rätt dyra .

Hasta pronto!


6 kommentarer:

  1. Fint att ni skriver på bloggen så ofta och berättar om er vardag. Även att det finns bilder med. Jag tycker att er blogg nu är en av de intressantare.

    En sak jag undrat, vad kostar detta er personligen? Betalar ni resa och uppehälle själva eller får ni bidrag från något håll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi betalar för skolgången på Kredu 385€ per månad i 9 månader. Där ingår studier o skollunch, resa o vaccinationer samt boende hos värdfamilj som också ger oss två traditionella måltider om dagen. Mera uppgifter finns på Kredu inför nytt studieår: hemsida. Guy

      Radera
  2. Hej Guy! Vilket intressant liv du har nu! Jag förstår också att barnen charmas av dej!Vi följer med intresse dina äventyr! Hälsningar från Lövö och Tita o Alf!

    SvaraRadera
  3. Hälsningar också från Gerby där familjen Sundstedt följer er mycket noggrant! Särskilt uppskattar vi dina inlägg, Guy! Du har verkligen talang för att skriva, uttrycka dig och beskriva det du är med om. Fortsätt med det! Hälsningar Maria Sundstedt (f.Åbacka) med familj. P.S. Hälsa Marianne så mycket från oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag göra. Vid uppvaktade jubilaren idag med en oslagbar upplevelse! Mera om detta sedan. Guy

      Radera