torsdag 14 februari 2013

på gymmet Guido..

Hola! Mucho gusto, amigos!

Nu när kroppen börjar kännas bra igen efter resan och diverse magproblem, vill man ju gärna göra någonting aktivt. Det är alldeles för varmt att löpa enligt min mening. Jag saknar måndagskvällarna och medborgarinstitutets styrketräningar i Oravais. Men varför kunde man inte träna här? Sagt och gjort, nu var det dags att sätta sixpacken i skick igen. Jag fick tips om ett bra gym, bara 4-5 kvarter härifrån och gick dit. Till på köpet hette gymmet, GUIDO, och kändes som om det var gjort för mig. Jag betalade 15 córdoba, och fick använda det en hel dag – om jag orkade. Här fanns riktiga grejor, riktigt skrot, att lyfta. Det är alltså här som nicaraguanerna omvandlar sin gallo pinto (traditionell maträtt av ris och bruna bönor) till muskelfibrer. Här fanns kraftkarlar och kvinnor till bara den, som spände muskulaturen till det yttersta och torkade svetten med stora handdukar. Golvytan var ordentligt 150 m2, med ännu ett litet övre plan med trampcyklar samt fri luftcirkulation under yttertaket. Helt perfekt.

Jag hittade en ledig bänk och lade på ett par vikter som det stod 10 på, lade mej på rygg och tog i. Jag tog en serie på tio lyft innan jag lade på nya vikter och tog en serie till. Det gick förvånansvärt lätt och jag började känna mej ovanligt stark ikväll av någon anledning. Jag hoppades att någon skulle titta på stången och förundra sig över min styrka. Jag plockade på 10:or hela tiden och räknade ut att jag hade otroliga 80 kg på stången. Jag hade aldrig tidigare nått ens i närheten av sådana höjder. När jag igen efter en lyftserie skulle sätta på två tior igen märkte jag, att det stod en annan måttenhet på järntrissorna. Det stod 10 sbn(tror jag) som motsvarar ca 4,5 kg.
Jag började genast känna mej – normal.

Hur som helst, efter en dryg timmes träning konstaterade jag, att 1 kg skrot väger lika mycket här i Nicaragua.

Hasta pronto!

3 kommentarer:

  1. Du har verkligen gåvan att uttrycka dig, både i tal och text! Fenomenal berättelse, som dessutom är sann :)

    SvaraRadera
  2. HEJ Guy! Glenn och jag sitter i soffan och förundras över din styrka, men desto mera din berättartalang! Det var angenäm och rolig läsning, tack! HÄLSNINGAR Chatarina o Glenn i Årvas

    SvaraRadera