söndag 10 februari 2013

Skymning råder liv det är i staden, liv i staden...

Hola! Mucho gusto, amigos!

Det är lördag kväll och jag sitter på mitt wifi-café och bloggar. Många har undrat när det egentligen blir mörkt här. De här bilderna tog jag strax efter kl 18 på kvällen utmed huvudgatan och längs vägen till ”la casa de doña Elvira de Suazo”. Det är där Bo-Erik bor.

centralgatan i Esteli genasr efter kl 18 en lördagkväll

serveringarna öppnar, det tycks alltid finnas en liten slant att spendera för de flesta, andra inte

Jag blev inbjuden i köket där jag träffade doña Elvira, don Jesús och e av deras söner.
Där satt också B-E med en bunt bilder från finland av släktingar, snö, roddbåtar, pimpelfiskare, renar, jultomten, och lapplandsbilder och försökte förklara för dem vad de såg. Han gör det inte lätt för sig.

men, vad är det egentligen han säger


nej, han ger sig inte....


jo nu, en liten andhämtning

Jesús tänker:  Jodå, gossen talar som en nicaraguan

Vi gick till restaurangen i garaget där Anna Maria och Juanita bakar pupusas. Denhär gången tog jag bara en. Så kommer Jesús in och spanska studierna börjar. Jag försöker fånga in samtalet på bild men det pågår ett evigt viftande och gestikulerande, ingen sitter still en enda sekund. Till slut sitter Jesús och kanske funderar: ”hmm, jag tror jag ser ett litet framsteg, trots allt”.(bilderna förstoras om du klickar på dem)

Efter en stund dyker señora Nelly Sanabria Lópes upp. Hon är språklärare Pipitos, ett hem för förståndshandikappade och personer i olika åldrar med fysiska men. En mycket trevlig dam som brinner för sitt arbete. Hon berättar om vilka framsteg de gör tack vare olika arbeten. Här stöper man ljus och tillverkar olika saker i verkstäder. Här finns också personer med rörelsehinder som behöver en hjälpande hand, kanske träning i olika uppgifter m.m. Hon tar gärna emot några voluntärer och hoppas att vi kunde besöka dem på Pipitos.
Eftersom hemmet har haft lov i två månader, fick vi ingen korrespondens från dem så länge vi var i Finland.
Jag anmälde genast mitt intresse om att få jobba hos dem en tid, efter min tid som dagispappa. Jag hade redan tidigare haft i tankarna att få jobba där. Jag tror så småningom att vi hittar vår plats här och någonting meningsfullt att göra.

Funderade med B-E på att åka ut till Cascada de Estanzuela på söndag. Det är en naturskön plats med ett naturligt vattenfall och möjligheter att simma. Vi skall försöka ta oss dit med buss, c 8 km åt Matagalpa hållet. Det räcker gott och väl för ett äventyr. Rekommenderades varm av señora Lópes.

allt skojigt kan man göra mad en pafflåda

På vägen hem höll några pojkar på med att hoppa över en pafflåda med sina cyklar. De undrade om jag kunde ta ett foto. Por supuesto!

Hasta pronto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar