onsdag 20 februari 2013

Jag har fatt en bok!


I dag, mandagen den 18.2. har jag fatt min larobok. Den heter "Preparándonos para la vida", ungefar Vi forbereder oss for livet. Den ar avsedd for Tercer nivel alternativo (5-6- grado), och ar den forsta i en serie pa fem.
Den har boken innehaller allt det som det behovs flera bocker till i Finland. Den ensam tar upp geografi, matematik, samhallslara, modersmal och spraklara.
Forsta kapitlet behandlar geografin: Var ligger Centralamerika pa den amerikanska kontinenten, utbredning och avstand mellan landerna.
Andra kapitlet har matematik som tema: Att mata strackor. Det metriska systemet. Andra satt att mata (det engelska systemet).

Den har boken ger inga djupa kunskaper. Men nog grundlaggande basvetande, om eleverna tar vara pa dem. Men har ar ungarna precis som hema i Finland. Det ar svart att sitta stilla och jobba langre stunder. Och svart att halla tyst! Men jag vill ge lararen Rosario en eloge. Med tanke pa omstandigheterna tycker jag att hon har ganska bra ordning i klassen.

Da det galler flit och uppmarksamhet ar jag pa det klara med att vanliga predikningar har de hort forr.De ar som att halla vatten pa gass. Det skulle galla at hitta ord som fastnar pa gasfjadrarna. Det ar ju anda deras framtid det galler, inte min.

Men hur fa dem att forsta det?

1 kommentar:

  1. Tänk att det redan gått tre (!) veckor sedan ni for iväg !
    Det är en glädje att få läsa om era människomöten, arbetsdagar och utflykter. Vi här på KREDU följer nyfiket med bloggen :)
    Allt gott till er !

    SvaraRadera