fredag 1 februari 2013

Hälsning från Camino Real, Managua


Här är det ännu morgondå ni redan har eftermiddag i Finland. Jag fick sova en god natt och känner mig pigg och utvilad. Har hunnit med att simma i poolen och äta ett gott morgonmål. Och här är VARMT!
Resan över Atlanten i går var lång, men jag hade en osannolik tur med bänkgranne: En ung man från Nicaragua! Han var inställd på att prata, och han hade ett brett register av intressen med tillhörande kunskaper. Det var bara att byta ämne, då det ena var avhandlat fortswatte vi med nästa. Jag kan säga som så, att jag satt i ett 11 timmars språkbad! Jag fick öva mig i att förstå talad nicaraguansk spanska, och att själv aktivt tala. Tiden blev INTE lång! Men efteråt var jag alldeles slut i skallen. Jag hade alltså en bra överfart, men det varierade från person till person.
Vi var ganska slutkörda då vi kom till hotellet Camino Real. Men det var inte läge för att lägga sig. Alltför många intryck behövde smältas innan sömnen kom.
Vårt dagsprogram i dag blir att ta oss till Estelí och placeras i våra familj Bussen kommer kl. 11 och så snart vi packat in oss själva och våra saker ger vi oss i väg. Vi har en resa på ca tre timmar i en het buss framför oss. Det gäller att tanka upp med vatten. Då kvällen kommer är vi igen lite klokare på hur vi skall bete oss i värmen.
Det kan bli ett litet avbrott i bloggandet. Troligen skall det ske från internetcafé. Hoppas att det finns nära till boendet.

Hälsningar, Bengt-Eric

3 kommentarer:

  1. Roligt att höra från er! Här har vi haft lite töväder i 2 dagar, men nu har vi flera köldgrader igen! Vi saknar er! Önskar er allt gott!

    SvaraRadera
  2. Härligt med språkbad över Atlanten men jag förstår att du blev trött. Ha det gott. Görel

    SvaraRadera
  3. Väntar på att få höra om äventyren i vardagen. Allt gott!

    SvaraRadera