onsdag 13 februari 2013

Andra skoldagen (12.2.)

Nu har jag sett en riktig skoldag. I gar var det en hel del information i klassen, forutom den allmanna delen som forsiggick i kapellet.

Den delen var for ovrigt ganska fascinerande. Sor Mayra kan verkligen forklara saker och lagga ut texten med bade rost och kroppssprak! Det ordades mycket om skolans regler, om vikten av att halla rent och snyggt omkring sig, att vara disciplinerad m.m. Som avlutning pa samlingen i kapellet hade man en flaggceremoni med den nicaraguanska flaggan, skolans flagga och Kyrkans flagga. Patriotiskt och lokalpatriotiskt sa det forslog. Men det fyllde sakert sin uppgift. Men inte en enda liten bon? Det forvanade mig.

Skoldagen borjar med frukost kl. 7.30. I gar serverades en portion bonor, en brodbit och en halv mugg kaffe (!). I dag kollade jag inte vad de fick. Men jag vet att de fick mjolk i stallet for kaffe, for Ingmarie var besviken da det inte fanns kaffe.

Varje morgon ar det samling i kapellet. I dag var temat att vara motiverad i studierna. Och att for den skull halla disciplinen i klasserna. Detta ganska dramatiskt och mangordigt forklarat av Sor Mayra. Till avslutning bads Fader Var.

Till klassen och modermalslektionen: Lararinnan skrev tre meningar pa tavlan. De handlade om att det ar vinden son drar upp vagorna pa havet, att havsstrommarna ar beroende av de vindar som hela tiden blaser i samma riktning runt jordklotet. (Ordet jetstrom namndes inte.), och att det ar manens dragningskraft pa haven som orsakar tidvattensfenomenet.

Sen skulle eleverna lasa en mening var. Nagra kunde lasa nastan flytande, men for ratt manga av de nitton eleverna gick det lite knackigt.
De skrev ner meningarna ocksa. Samma sak dar. Resultatet varierade. Och jag vet inte huruvida det under fjolaret forklarats for dem vad tidvatten m.m. ar. Nu blev det i alla fall inte forklarat.

Sa till matematiklektionen. Forst handlade det om att uppfatta nagra tal som lararinnan laste upp, och skriva ner dem med bade siffror och bokstaver. Siffrorna gick nagorlunda, men det skrivna ...
Sedan skulle de rita upp en vardebox i sina haften efter forebild pa tavlan och placera in givna tal i den. Nagra hade problem med att rita sjalva boxen. Det gick lattare att placera in talen i boxen da de borjade med entalen fortsatte med tiotalen, o.s.v.
Sa skulle de lasa de tal som de hade skrivit in i boxen och skriva dem med bokstaver. Det var varre. En del hade svart att se att det fanns hundratal om talen var over tusen.

Den har klassen ar pa niva tre har i skolan. Det borde motsvara kl 5-6 i Finland. Men jag undrar om inte tredjeklssister i Finland ar nastan lika avancerade.
Om nagon larare laser det har, kommentera garna!

I gar drabbades gruppen av det forsta brottet. I trangseln pa bussen hem fran jobbet blev Linda bestulen pa sin mobil. Det var en fin smarttelefon, och med telefonen forsvann allt som var lagrat i den. Telefonen kan ersattas, men inte innehallet. Vi tycker verkligen synd om henne!

Far man med buss i rusningstid skall man tydligen ha pengar och telefon i kalsongerna. Eller i trosorna. Dit tacks val ingen sticka fingrarna.

Bengt-Eric

1 kommentar: