söndag 10 februari 2013

Esteli 4 februari

Annu har vi inte sett vara arbetsplatser. Nany far runt till dem alla i dag, och efter det kommer vi att fordelas mellan de olika organisationerna. Vi skall traffas i dag pa eftermiddagen hela ganget, for att kanske fa besked.
Hittills har jag varit frisk. Men atminstone en av kamraterna har blivit magsjuk, och en annan ater valdigt forsiktigt. Peppar, peppar ...
Jag har fortsatt med mina exkurtioner har i centrum och har fatt den forsta kanslan att jag kan orientera mig lite. I gar sondag var jag ute alldeles ensam (!) och lunchade pa en pizzeria. En stor och rejal pizza med cocacola for 136 cordoba, ca 4,25 €.
Jag bor inte langre kvar pa hotel Nicarao. Jag fick hastigt och lustigt plats i en familj. Det ar en trevlig sadan, dar frun har jobbat som larare i spanska for utlannngar. Hon ar jattehjalpsam med spraket, mannen ocksa. Det ar inte forst gangen de har utlanningar inneboende.
Omstandigheterna som gjorde att ja kom dit var minst sagt overraskande, men det far ni kanske lasa om i tidningen Kummin sa smaningom. Eller sa laser ni inlagget Desplazamiemto rápido. Dar beskrivs handelseforloppet.
Har ar varmt och skont. Pa eftermiddagarna ar det till och med lite varmare an skont. Natterna ar ocksa varma. Jag sover med minst det ena fonstret oppet. Ibland har jag ett lakan over mig, ibland inte. Da jag vaknar sjunger faglarna, tupparna galar och katedralens artificiella klockspel ringer, med borjan kl. 5.30 pa morgonen.
Har nyss varit i snabbkopet och skaffat tvattpulver.Har i huset har de en criada, piga, och hon har lovat att tvatta mina klader, mot ersattning forstas. Det ingar ju inte i hennes vanliga uppgifter.
For ovrigt inget nytt fran vastfronten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar