tisdag 12 februari 2013

Goda tankar...

Hola! Mucho gusto, amigos!

Ibland kan någon kommentera bibelläsandet ungefär såhär:- ”Det bekymrar mej inte ett dugg, därför att jag förstår ändå inte vad som sägs”. För mej är det tvärtemot, det är just det som jag förstår som bekymrar mej.
Jag stötte på ett sådant ställe idag i min andaktsbok, Alla dagar nära (goda tankar för varje dag), av Max Lucado. När man ser omkring sig här i Esteli, hur olika vår kamp i vardagen är, kommer de här orden väldigt nära. Jag citerar ur boken:

Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärtan för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom?
1Joh.3:17

Leo Tolstoj, den store ryske författaren, berättar att han en gång gick gatan fram och passerade en tiggare. Tolstoj kände i fickan om han hade något att ge honom, men fickan var tom. Tolstoj vände sig till mannen och sa: ” Jag beklagar min broder, men jag har inget att ge dej”.
Tiggaren lyste upp och sa: ” Du har gett mej mer än jag bad om – du har kallat mej broder”.
För den älskade är ett vänligt ord småsmulor, men för den kärlekstörstande kan det vara en festmåltid.

Hasta pronto!

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om er! Kan någon lite vänligt påminna Bengt-Eric om hans åligganden visavi Kummin.

    SvaraRadera
  2. Bengt-Erid har sant den forsta rapporten till Jummin 4.2. Har den inte kommit fram?

    SvaraRadera