söndag 10 mars 2013

taktfullt igen på Mocha Nana Café...

Hola! Mucho gusto, amigos!

Det är fredag och ännu en vecka har rusat iväg. Tiden går fort också här. Nu har jag arbetat en vecka på Pipitos och har på något sätt kommit i fund med arbetsrutinerna. Att arbeta med människor med specialbehov har varit någonting nytt och lärorikt. Här är det inte arbetsprestationen som räknas. Här lärs saker genom att upprepa dem ofta. Alla eleverna här är olika personligheter och här gäller samma praxis som på alla andra ställen, att visa varandra respekt.

Jag kände mej ovanligt trött i benen på vägen hem med bussen. Jag antar att jag druckit för lite vatten, samtidigt som utomhusarbetet i den här värmen tar på krafterna.
Dessutom måste man hela tiden vara alert när man vattnar kaffeplantorna med Ale. Han tycker om arbetet och är snabb. Han kan öppna kranen vid vattenposten men inte stänga den, så kan han inte urskilja vilken planta han senast vattnade. Jag beundrar hans ork och energi. Jag har svårt att förstå hans tal men vi arbetar bra tillsammans. Cruz och Jackson var också tillsammans med oss. Cruz har en egen stark vilja och hade ingen lust att jobba och så var det med det. Men jag har på något sätt vunnit hans förtroende. Jackson är en 19-årig kille som är duktig på allt. Dessutom är han hjälpsam och fungerar som en slags storebror för alla. Han talar flytande spanska och vi kan kommunicera bra. José Luis är en mera rastlös. Han är ivrig men orkar inte koncentrera sig länge. Wilmer har varit sjuk nästan hela veckan så jag har inte blivit bekant med honom. Det här är arbetsteamet som José leder. Honom får jag tala spanska med varje dag. Ibland tycker jag att jag lyckas bra ibland förstår jag ingenting och måste fråga på nytt. Spanskan tycker jag stampar på stället för egen del. Jag har inte haft ork att läsa under den lediga tiden. Men åtminstone snappar man upp nya ord i det dagliga språkbadet. 

Jackson t.v. går genom hygieniska råd i bildform med José Luis
 
Jag kommer inte att åka på utfärd till San Nicolás på lördagen, som några planerade. Det skulle vara frestande att vandra utmed en ny led men benen behöver vila. Jag har dessutom dragit på mej en liten förkylning, nästan alla eleverna på Pipitos skall snytas. Så, innan man provat på alla bobborna lär nog snuvan sitta i länge. Men vi får se fram emot ett referat på bloggen.

Det är ju fredag kväll igen och nya musiker intar scenen på Mocka Nana Café. Denna kväll hette gruppen TABACO.



Efter förra fredagens lite plattare framträdande hade Ingmarie, Helena och jag lite större förväntningar. Våra förväntningar infriades. Traditionell nicaraguansk musik om kärlek och drömmar om en bättre framtid. Det var lite sandinistiska tongångar men de var väldigt samspelta och kunde sjunga. Basisten var bekant sedan tidigare och ett nytt instrument, violinen, smälte in bra. Under pausen frågade jag dem om de arbetade på tobaksfabriken, av namnet att döma. Ingen av dem jobbade där. Namnet var bara taget för att framhålla att de kom från tobaksstaden. I Matagalpa och Jinotega finns det sånggrupper som heter CAFÈ, eftersom de kommer från kaffestäderna. Jag frågade dem varför det finns så många bra musiker här i staden, det är ju först nyligen som man har börjat med en speciell musikskola här i staden. De förklarade att det hör till traditionen, sången och gitarren. Ingen kan en enda not men alla kan spela och sjunga. Men ingen kan livnära sig enbart som musiker, det är bara en bisyssla och hobby. 
En taktfull kväll igen.

gruppen TABACO
www.youtube.com/watch?v=7qeXPlpTEL8
Den här sången spelas varje kväll på Mocha Nana Café. Den handlar om det lilla Nicaragua som är så mycket mer.

Hasta pronto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar