onsdag 6 mars 2013

Glasogon behovs

En mycket blyg flicka.

En glad tos, for att inte tala om mamman

Hon ville inte o hade svart att oppna ogonen

HOLA
Idag började jag mitt nya jobb. Här averkas arbetsplatserna i rask takt. Jag har alltså börjat jobba på Los Pipitos. Det är ett ställe för barn med särskilda behov. Jag arbetar i ett snickeri med 5 ungdomar. Bismarc är vår ”Profe” han är lugn och sansad, klarar av att arbeta självständigt samtidigt som han sätter pojkarna i arbete. Mig satte han att limma ihop barnstolar som det fanns färdiga delar till. Jag fick Jacson som hjälpare men då kom två flickor och sa det var dans på gång i en annan del av skolan. Gissa vad som var trevligare.
Men jag tänkte berätta om något annat trevligt. På dagiset märkte Tuula o jag att en flicka Alison inte lekte med de andra barnen fast hon nog annars var glad o pigg. Vi började fråga läraren om hon alltid hade uppträtt på samma sätt. Det hade hon ända sedan hon börjat där. Följande dag talade vi med hennes mamma, det visade sig att hon såg mycket dåligt och har någon typ av ärftligt fel på ögonen som kan opereras när hon vuxit färdigt. Men hon är 4 år så det tar en stund. Därför behöver hon glasögon under tiden. Hon behöver dessutom träna ögonen med en piratlapp för ett öga i gången. Kerstin som är händig med nål o tråd fixade den häftigaste piratlapp jag sett. Sen så har vi varit till en optiker och skaffat glasögon åt Alison.
Glasögon här kostar ca 5-10% av vad de kostar i Finland så Era donerade pengar räcker till mycket här.
Alison kommer att behöva ett nytt par efter ett halvår pga av hon behövde så starka glasögon att hon inte kunde få dem genast, hennes hjärna skulle inte ha accepterat det. Vi kommer att deponera pengar här så hon kan få dem också.
Ni borde alla fått vara med när hon tittade sig i spegeln och såg sig själv.

Hasta pronto

1 kommentar:

  1. Tusen tack för info och foton av flickan.här har vi tänkt mycket på henne och hur de sku gå med glasögonen.kramar från smedsby

    SvaraRadera