måndag 11 mars 2013

EN RIDTUR I BERGEN

Hola

Efter lördagens strapatser skulle jag bestiga min husvärds berg idag och därefter lära mig rida. Jag har aldrig suttit på en häst så det skulle bli intessant. Men hans reservchaufför har troligen fått malaria eller något liknande, så han var lite sen av sig i morse, därför blev det ingen vandring det blev alldeles för hett. När vi entligen kom oss iväg så körde vi först  runt i Esteli och samlade mat från olika torghandlare till hans sugga vid bergets fot.

Min värdinna ville ha bild på suggan så hon säkert vet att det blir griskultingar snart

Så här kan man också ha smågrisar

Efter hälsningsfraser i stugan så började hästturen med att hästarna tvättades. Därefter på med sadeln på min häst. Då började min "ridlärare" fråga om jag var rädd, när han fick ett nekande svar så var det bara att kasta sig upp på hästryggen. Han ledde hästen upp o nerför en backe och sen lämnade han mig att sitta där. Jag visste inte riktigt vad som var på gång men så småningom sadlades en häst till.

Hästtvätt på gång

Vi hade samma färg på manen..
Efter ingen information alls så gav vi oss iväg uppför berget. Min lärare Luis tog tag i ett rep från min häst och så följde vi snällt efter. Efter 2 km så kunde jag till och med börja prata spanska. Efter en stund kom vi till foten av toppen, det skulle bara ha varit att klättra uppför en ca 100m brant "stege" så skulle vi varit på toppen, då hann förståndet ikapp och jag sa nu det räcker för mig.
Min ridlärare Luis

En ny ryttare är född

Luis hade förstås ridit sen barnsben
När vi svängde sa han att jag kan rida själv nu. Så han kastade repet åt mig och så red han i förväg. När jag hittade startknappen och växeln kom vi oss också iväg. Efter en stund mötte vi en söt flicka och jag fick fortsätta nerfärden ensam. Väl nere hittade jag bromsen och hoppade av hästen. Där fick jag reda på att jag ridit 8km. Min lärare och en flicka som snabbt sprang in i huset kom så smånigom. Det var en riktigt färsk romans på gång.

12 kommentarer:

  1. Olivia va imponerad av moffa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olivia, moffa kan mycket du ska bara komma och halsa pa sa ovar vi oss tillsammans.

      Radera
  2. Kunde inte motstå att byta min skrivbordsbakgrund till den fjärde bilden,"Mannen med manen". Tack för alla fina bilderna och reportagen. God fortsättning!
    BoG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det ar trevligt om ni ocksa far noje av den har resan och lite allmannyttig information om ett annat land. Ha det gott B-E

      Radera
  3. Grattis! Har du fått na kako i dag? Föräldrarna var in och kollade hästtämjaren :)Härliga bilder och landskap.Må gott I&G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ha it faat na kako an men in goudan meddaa av mina husvardar pa in fiinan restaurang. Men jag kopte en kaka at Elvira for hon fyller ocksa ar idag sa jag far kanske smaka Sen ska vi pa cirkus i kvall med mina vanner. B-E

      Radera
  4. Ser man på - en riktig cowboy!
    Hälsningar
    Berndt Berg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tankte pa segling nar jag sag ditt namn. Har far vi ocksa ova lite segling, det kanns nastan sa nar vi aker stadsbuss. De ar nastan alltid fulla. Nar vi kommer fran jobbet star ca 60 personer i mittgangen, jag raknade igar. Sen nar bussen kor over de ojamna korsningarna och kurvar runt bilar, karror, mopeder o andra hinder sa ar det som att sta i en segelbat och folja med vagorna.
      Med hopp om en tidig islossning. B-E

      Radera
  5. Hur kom du upp på hästen ner kommer man nog.Kunde du njuta av den fina utsikten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hasten var ju inte sa stor och valdigt lugn, sa det gick riktigt bra. Efter 2 km borjade jag till och med prata spanska och se mig omkring. Nar vi var pa vag tillbaka motte vi en man som var ut och jagade odlor med gummispretto. Sen nar vi stigit av forsokte jag skjuta med slangbellan ocksa. Det fanns en sko 15 m bort som de sa jag skulle traffa. Jag tyckte ju det gick skapligt, ca 20cm ifran som bast. Men de skrattade och sa jag far bara dricka vatten idag. Sen tog min ridlarare slangbellan med en sten flog skon ivag. Jag var imponerad vet inte om det var en lycktraff men tror inte det. B-E

      Radera
  6. Det var inte dåligt att rida så långt, speciellt om du inte tidigare ridit. Det kan förstås kännas av några dagar. Det verkar som om du lärt dig mycket spanska också. Hälsningar S & G.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vi saga som sa. Att sitta pa en hast ar lattare an att lara sig spanska...
      B-E

      Radera