torsdag 28 mars 2013

några ögonblick från Miraflor....

Hola! Mucho gusto, amigos!

Det är skärtorsdag idag. Esteli har lugnat ner sig. Jag satt en stund i katedralen förrän jag sökte upp ett kaffeställe. Det är skönt på något sätt att få varva ner och försöka förstå, att nu är det Påsk, fast det är kring 30 grader.

Jag måste också passa på att göra inköp idag. Jag har nämligen lovat Claudia, Robertos fäsmö, att bjuda henne på traditionell finländsk mat. I morgon tänkte jag mej köttbullar med potatismos och helst med någon slags ”lingonsylt”. På lördagen blir det fisksoppa. Det är bara hon och jag som nu bor på Mocha Nana Café, eftersom Roberto är till England och hälsar på sina två döttrar. Jag föreslog för Claudia, att vi kunde göra mat tillsammans nu när alla barer är stängda, men hon påstod att jag nog inte skulle vilja äta den mat hon gör. Nåja, jag skall göra så gott jag kan. Hon verkar ju inte vara så kräsen.

Men i mina tankar finns ännu vår resa till Miraflor, som Bo-Erik berättat om. Viss är det ett helt annat liv där ute på landet. Här arbetar man mycket, men tempot är mänskligt tack vare värmen. Familjen på Posedo de Soñado bestod av fyra generationer som alla hjälptes åt. Männen slaktade fåret, som man grillade till middagen på kvällen o.s.v. Doña Corina skämtade friskt och gjorde stämningen trivsam. Här levde man utan lyx. Det fanns inte ens ett kylskåp, men allt fungerade. Elektricitet fanns i husen men spisarna och bakugnen eldades med ved. Vi var glada att vi valde dethär enkla boendet och fick varva ner inför Påsken. Maten var traditionell och mycket god.  Här är ännu några ögonblick som jag fångat i kameran.

vägen upp från busshållplatsen. en mäktig grönska mötte oss

griskultingar sprang nyfiket omkring på gårdsplanen

köket och matsalen, mittemot våra stugor

majs som soltorkas

nu blir det fika. kaffet är från gårdens egna buskar och rostas och mals efterhand

starkt och gott. gårdsfolket verkade lite förvånade över finländarnas kaffebegär

Matapalu, är ett stort träd med många stammar som kommer upp från roten. Stammarna kämpar inbördes och bildar märkliga formationer

kossorna betar ett slags "vassgräs"

Igera, heter den här växten. Fröna i frukterna rostas och mals som kaffe och har en positiv inverkan på matsmältningen och ämnesomsättningen. Bladen kan man också plocka och sätta under mössan. Det har en lugnande effekt och lindrar huvudvärk.

en törstig häst och törstiga ryttare

en av mina favoritbilder

familjens minsting fick alla hjärtan att smälta

Buen Semana Santa!

1 kommentar:


  1. Lycka till med matlagningen !
    Du borde ju ha memma att bjuda på ! :)

    Fortsatt fin och välsignad påskhelg !

    Varm Kram, Gunnevi

    SvaraRadera