lördag 30 mars 2013

skärtorsdag

Hola! Mucho gusto, amigos!

Jag gick in i katedralen idag. Den är öppen dagtid under de närmaste dagarna. Pelarna var klädda i vitt tyg, nu över påsken. Jag satte mej ner och tiden kom ifatt mej. Folk kom i sakta mak och gick. Det var ännu en dag till eftertanke och tillbedjan. Händer rörde vid Maria-gestalterna. Fötter stannade vid Jesus-statyn, händer rörde vid honom och röster suckade. I ena koret fanns bänkar där folk satt eller knäböjde och bad. Altaret var klätt i blommor.




Nu påmindes vi om Kristi sista vandring fram till döden på korset. Utmed väggarna i de katolska kyrkorna finns Kristi lidandes väg framställd på fjorton tavlor, händelser som för katolikerna är viktiga att minnas. Folk gick från tavla till tavla och bad en bön som anknöt till händelsen på tavlan. Jag fotograferade den första.



Matt 27:22 f.
Pilatus frågade.” Vad skall jag då göra med denne Jesus som kallas Messias?”
Alla svarade: ” Han skall korsfästas!”
Han frågade: ” Vad har han gjort för ont?” Men de ropade ännu högre: ” Han skall korsfästas!”
När Pilatus såg att ingenting hjälpte utan att oron bara blev värre, tog han vatten och sköljde sina händer inför folket och sade: ” Jag är oskyldig till den här mannens blod. Detta får bli er sak.”
Men hela folket ropade: ” Hans blod må komma över oss och våra barn.”
Då frigav han Barabbas, men Jesus lät han prygla och utelämnade honom sedan till att korsfästas.

Vaya con Dios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar