torsdag 7 mars 2013

låt mej presentera ännu några frukter ....

Hola! Mucho gusto, amigos!

Jag fortsätter nu på min vandring i den kulinariska världen i temat: goda frukter från Nicaragua. Här finns som jag tidigare berättade frukter i överflöd både i sorter och varianter. Jag visar först två varianter av jocote, den gröna varianten, som när den mognar lite till blir orange. Den här tycker jag om. Den är söt och påminner lite om nypon i smaken. Den har en stor kärna, så man bör äta en 10-15 för att fylla magen något.

jocote


Och så har vi den röda varianter som lär vara en specialitet i León, jocote rojo. Den upphettas i vatten för att bli saftigare och mjukare. Sättet att tillreda tilltalar mej inte, den blir lite klottrig att äta, även om den är söt-syrlig i smaken. Jag föredrar den förra av dessa två.

jocote rojo


Så har vi mandarinen. Säsongen är väl lite över för den just nu men de är stora och söta och saftiga, mycket att äta. Det är viktigt att kolla att inte skalet ser alltför torrt ut i sommarvärmen. Rekommenderas.

mandarin och zapote


Jag köpte en ny helt främmande frukt i affären en zapote, som ligger bredvid mandarinen. Jag tog en chansning och det visade sig när jag skar upp den, att den legat lite för länge i affären. Smaken var sötaktig och en brytning mellan banan, päron och choklad. Mycket intressant. Men jag fick ingen lust att äta två efter varann.
Kanske en något färskare frukt ger en annan smak. Den hade dessutom en stor kärna, som hade en smak av bittermandel. Det var ett plus.

zapote


En kväll stötte jag på några nya frukter i gatuhandeln. Längst bort har vi ju aguacate, som är stor krämig och god. Mycket mättande. Den finns mera av nu i gatuhandeln och priset har halverats till 20 córdoba per styck.

aguacate, guayava, nícpero


Följande gröna frukt är en guayava. Den är ljus och fast i köttet. Smaken påminner om ett päron, fast syrligare. Frukten är bara att skala eller ätas med skal på. De gula fröna är lite syrliga men ätbara. Smakrik och god. Det fasta fruktköttet är ett stort plus. Dessutom är frukten bra mot magparasiter. Den här frukten köper jag gärna fler gånger.

samma som ovan


Till sist har vi den lilla bruna nícpero. Liten men god, mjukt fruktkött med en liten kärna. Den är mycket söt och lämnar en toffe-kinuski-smak efter sig i gommen. Tur att jag köpte två. Men det går inte att äta tre i rad. Den är alltför söt.

Hasta pronto!

2 kommentarer:

  1. Hälsa Mia grattis från mig - tycks inte ha hennes mailadress... Roligt att få följa med era äventyr. Fredrika

    SvaraRadera
  2. Vi vill genom dej gratulera Nancy, som har födelsedag idag. En stor och varm kram från Iris och Ingvar.

    SvaraRadera