torsdag 21 mars 2013

Blodigt, blodigt...

Vi befinner oss i paskveckan, och det ar mycket patagligt har. Man lever sig verkligen in i paskens handelser. Ocksa pa vis som inte skulle passera utan protester i Fnland.

Pa morgonsamlingarna i skolan har det talats mycket om Jesu korta verksamhetstid, och i dag hade vi kommit fram till de sista timmarna fore korsfastelsen. Darifran fortsatte vi fram tilll dodsogonblicket.

En av lararna laste berattelsen ur en tunn bok, och det var verkligen sa att jag nastan kande lukten av blod: Plagorna var beskrivna i detalj! Hur den forberedande pryglingen fladde av huden, fran skuldrorna ner over rygg och skinkor, anda ner pa laren. Hur de ytliga musklerna trasades sonder, blodforlusten. Hur hjartat kampade allt hardare for att forsorja kroppen med den aterstaende blodet, och forsoken att oka blodmangden genom att ta vatska fran kroppsvavnaderna. Plus alla detaljerna fran sjalva korsfastelsen: Hur Jesus hangde dar, hur hans arnmar tojdes ut minst 10 cm. Hur han fick allt svarare att andas da han inte orkade halla sig uppe med benen. Allt gicks igenom.


Det har ar en av de lugnaste morgonsamlingarna jag varit med om. Tydligen gick budskapet hem ganska bra, fastan mer an halften sakert horde det in fjol ocksa.

Efterat tankte jag pa motsvarande situation i en finlandsk lagstadieskola. Jag tror nog att eleverna skulle ta till sig den blodiga beskrivningen aven om de ar avtrubbade av allt vald i TV. Men hur skulle foraldrarna reagera  da barnen kom hem och berattade vad de fatt hora? Jag kan forestalla mig att det skulle bli ett ramaskri! Hur kan skolan lana sig till sadana bloddrypande vidskepligheter, skulle det sakert heta!

Helst skall man kalla saker vid deras ratta namn. Hur mycket skulle vara stillsamma forsamlingsbor tala av en tavla som denna, livfullt malad med ord? Jag undrar ...

Kulturskillnader. Bade da det galler det varldsliga och det andliga. Det ar verkligen uppfriskande, om jag far uttrycka det sa, att fa vara med om ocksa det har!

Ok, nu har jag rattat texten. Jag skrev in den pa en mer an lovligt skum ciber, dar tangenterna saknade bokstaver ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar