tisdag 12 mars 2013

Ett besok hos frissan.

Hola!

Har i Nicaragua har jag fatt uppleva mycket nytt, atminstone har jag fatt vara med om att det man vant sig vid hemma i Finland gors annorlunda har.

Forra vecka  var det dags for ett besok hos frissan. Det besoket blev ett minne for livet. Jag hade ju tankt spara mitt har sa langt, att det skulle ga att lagga upp det ibland. Men det blev for varmt i nacken och nagon hastsvans rackte det inte till.

Pa knagglig spanska och med en skiss av mitt onskemal om den nya frisyren, steg jag in i en liten och som jag trodde ganska sval salong. Tva frissor jobbade med tva kunder, en ung kvinna och en liten gosse. Inga andra kunder satt och vantade. Jag ombads att vanta en stund. Jag satte mig ner med tva tidningar med manga foton pa olika frisyrer. Svetten lackade som vanligt under den heta tiden mitt pa dagen. Den lilla gossen blev trott pa att bli klippt innan frissan och mamman var nojda. De fick honom tillbaks i stolen, men redan vid dusch med sprayflaskan gav han upp igen. De sista harstrana klipptes pa trappsteget ner till trottoaren.

Sa var det min tur. Sittande med huvudet maximalt nedbojt borjade den aldre kvinnan klippa mig i nacken. Varje gang jag forsokte lyfta huvudet en aning tryckte hon ner det igen. Hon jobbade sig igenom mitt har bakifran framat genom att halla en liten harmangd lodratt mellan fingrarna tills hon kom genom alla harstrad.
Sen var hon klar med klippningen. Men jag begarde att fa min pannlugg klippt ocksa. Da bads jag att byta till den andra stolen, dar den andra , yngre frissan just avslutat sin kund. Hon skulle namligen klippa min pannlugg. Jag upplevde det som att den aldre inte klarade av det. Vid forsta forsoket tog hon mindre an en cm och jag bad att hon skulle ta bort en centimeter till. Hon klippte bara min lugg rakt av och en aning snett.
Mina frissor hemma skulle nog tycka att klippningen var halvfardig. De tunnar ur sa att bara halften blir kvar.

Efter klippningen blev jag bjuden pa det sota nicaraguanska kaffet och tre for landet sma typiska smabrod. Gott var det! Den yngre frissan ville helst trana pa sin engelska, sa vi hade ett roligt samtal delvis pa engelska ocd delvis pa spanska. Det kom fram, att hon onskade sig en pojkvan/man fran Finland. Sa nu har ni alla modiga man utan sambo eller fru chansen! Kvinnan var kanske mellan 25-30 ar gammal, vacker, morkharig och riktigt gald och trevlig. Jag inbjods att komma dit igen och da ska hon ge mig ett foto av sig sjalv.

Vad kostade klippningen da? Jo, bara 100 cordobas! Det blir ca 3,50 euro. Sa har kan man ga till frissan ofta. Hasta luego!


7 kommentarer:

  1. Härlig beskrivning av ditt frissabesök!
    mvh Kerstin

    SvaraRadera
  2. Ni får uppleva så mycket, du borde fått ditt frissabesök filmat :)
    Njut av tillvaron i Nicaragua, jag läser de flesta inlägg, det är så intressant,ja intressantare än dagstidningen.

    Kram Kerstin Härmälä

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag ocksa. Du, Kerstin, vilken fin storebror du har! Eller hur?

      Radera
  3. Härligt Marianne, kan vi få ett foto på frisyren? Månne vi inte ska hitta en karl åt flickan. ha det gott Görel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har annu inte lart mig att satta in foton, men efter nasta frissabesok lovar jag att du ska fa se ett foto har pa bloggen. Glad pask till dig och alla andra dar pa KREDU!!

      Radera
  4. Välkommen hem! Önskar arbetskamratrna.

    SvaraRadera