måndag 18 mars 2013

En riktig nasbranna

Lordag, ledig dag. Jag ar inte sa begiven pa att hela tiden vara pa sprang, sa jag hade inget planerat for dagen. Mina tva kamrater har i huset hade ocksa tankt ta det lugnt. Men har man latit kroppen lata sig hela veckan galler det att skaffa den lite motion pa lordag.
Vi gick ut pa langlank, soderut , tills stan tog slut och lite till. Den sista kilometern gick vi pa kanten till Carretera Panamericana. Pa lordag formiddag var trafiken inte sa tat att den var storande.

Vart mal for dagen var La Casita. Det ar ett trevligt litet stalle, en liten servering i kombination med en botanisk tradgard. Dar kan man ga runt och titta, och kopa plantor om man har nagonstans att plantera dem. Dar finns olika slag av drycker, yoghurt och ost av egen god tillverkning. De har ocksa ett eget brod som ar bade morkt och matigt, Allt detta avnjot vi innan vi gicck tillbaka hem. Jag gissar att trippen var 11-12 km lang.

Pa hemvagen kopte jag ingredienser till en fisksoppa. Den ar relativt enkel att laga och god att ata. Plus att jag vill avlasta vardinnan Aracely matlagningen en sondag och samtidigt bjuda henne pa lite finlandsk mat.

En sak hade jag totalt glomt, och det var solskyddet! Med resultatet att da jag varit ute i solskenet sa manga timmar hade det satt sina spar. Pa ett stalle, nasan! I dag sondag skall jag mest halla mig inomhus och ge nasan ro att hamta sig. Da passar det bra att laga mat. Laser gor jag varje dag.
Det ar forsta gangen jag staller mig vid spisen i Nicaragua. Jag forsoker halla mig till kanda ingredienser, men t.ex. den spada purjolioknande loken kanner jag inte till och inte heller vet jag smaken pa de djupfrysta fiskfiléer jag kopte.

                                                *       *       *       *       *

Soppan blev riktigt bra enligt min och vardinnans smak. Mina finlandska kamrater lat anda forsta, pa ett fint vis, att jag kunda ha varit lite sparsammare med svartpepparn.
Men de at snallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar