torsdag 7 mars 2013

någonting slutar och någonting nytt börjar...

Hola! Mucho gusto, amigos!

Senaste måndag var jag min sista dag på förskolan, så här långt. Efter bönen och nationalsången kallade Maxíma upp mej och bad mej att sitta ner på pallen och berättade för barnen att det nu var min sista dag här i skolan. Jag och Ernesto fick ta ett värdigt avsked av barnen, när hon kallade upp alla i tur och ordning för att ge mej en kram. Ernesto hoppade lite runt bland barnen och han blev lite omtumlad, men överlevde. Efter dagens slut tackade vi för oss och åtminstone för min del önskade jag att få återkomma om en månad eller så.

Följande dag började dagen på Pipitos,ett hem för unga människor med olika förståndshandikapp. Eivor, Kerstin och Mariann hade redan arbetat någon vecka där men för Bo-Erik och jag var det premiär. Vi vandrade iväg de dryga tre kilometrarna den svala morgonen och var på plats lite före åtta. Så anlände ungdomarna med bussen och vi fick många spontana kramar redan tidigt på morgonen och sedan en och annan under dagen. Det är ju en helt annorlunda grupp människor att sysselsätta och behoven är olika. Men redan efter första dagen kände vi att vi hade en uppgift här. Vårt språk kan kanske utvecklas mera i takt med att vi kommer in i rutinerna. Personalen är förstående till vårt handikapp, språket, så vi smälter väldigt bra in i gemenskapen. Här några bilder från stället.

Pipitos. Huvudbyggnaden till höger

Här är samlingsplatsen för trädgårdsarbetarna

Här är mina jobbarkompisar f.v. Jackson, José Luis, Wilmer, Santos de la Cruz och Mario Alexander. Här håller vi på med avslappningsövning inför arbetsdagen. Massage av pannan och öronen. Sedan andningsövningar och koordinationsövningar. Vi går ännu genom bilder hur man sköter hygienen och bilder på olika arbetsredskap och vad de används till. En behaglig start på dagen. Övningen heter punto positivo.

Vår jefe José, en man med ett varmt hjärta för oss alla

En del av trädgården med fruktträd

Här är kaffebuskar som Alexander och jag vattnade i dag med varsitt ämbar. De led inte bara av törst, utan hade också drabbats av rostsvampen, som just i år har vållat bekymmer hos kaffeodlarna.

Till trädgården hör också en stor tupp med sina sex hönor och kycklingar. Här släcker de törsten.

Noni används som förebyggande läkemedel. Mycket hälsosam men inte så angenäm i smaken.

Mangoträd i bakgrunden och kokospalmer

I går kärrade Ale organiskt material för kompostering. Jag beundrar Mario Alexander för hans arbetsglädje och uthållighet.

Materialet flyttas sedan till drivbänkarna till vänster, där daggmaskarna mumsar i sig materialet och lämnar efter sig en fin kompostjord. Den skall bland annat användas till bland en fruktodling på området

I går invigdes simpoolen efter rengöringen


Hasta pronto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar