tisdag 19 mars 2013

Pipian får det att vattnas i munnen...

Hola! Mucho gusto, amigos!



Jag jobbar med trädgårdsarbete tillsammans med mina vänner på Los Pipitos. Den senaste veckan har mest gått åt att vattna den torra vulkanjorden. Den suger i sig allt och är bottenlös. Det är närmast Ale och jag som skött den saken.

kaffeplantorna som Ale och jag vattnade är räddade. De har återhämtat sig från rostangreppet och ger nya blad, till och med börjat blomma. De äldre buskarna har redan frukter och José hälsade mej välkommen igen i november. - " Då skall vi plocka och rosta kaffe".


Men i slutet av veckan slutförde vi ett annat projekt. José hade bränt gräset på ett rätt stort område redan tidigare i år. På den övre delen i sluttningen skulle vi så med frö, Pipian. 

Pipian, ca 20 cm långa grönsaker som vi väntar på

Pipian är den grönsak, gulgrön till färgen och som är besläktad med Zucchini, men innehåller mera vatten och breder ut sig som en pumpplanta. José slickade sig redan om munnen när han berättade om de goda soppor som man kan göra på Pipian. När han frågar mej om vi också brukar så Pipian eller vilka fruktträd som jag helst vill ha i min trädgård, så försöker jag förklara att det är helt omöjligt att odla någonting av allt detta i Finland, och jag kan förstå hans förundran. Det är helt omöjligt att förklara våra odlingsbetingelser.  Fröna som vi lade i jorden torde börja gro efter påsk, ifall groddbänkarna blir vattnade. Jag skall berätta lite om arbetet i bildform.

Wilmer och jag inleder förarbetet genom...

Pipian är den grönsak, gulgrön till färgen och som är besläktad med Zucchini, men innehåller mera vatten och breder ut sig som en pumpplanta. José slickade sig redan om munnen när han berättade om de goda soppor som man kan göra på Pipian. När han frågar mej om vi också brukar så Pipian eller vilka fruktträd som jag helst vill ha i min trädgård, så försöker jag förklara att det är helt omöjligt att odla någonting av allt detta i Finland, och jag kan förstå hans förundran. Det är helt omöjligt att förklara våra odlingsbetingelser.  Fröna som vi lade i jorden torde börja gro efter påsk, ifall groddbänkarna blir vattnade. Jag skall berätta lite om arbetet i bildform.
jorden är hård, men mineralrik, och både järnspett och spade behövs

sedan kommer Salvador och vattnar groparna. Salvador utbildar sig till veterinär men har också agrikultur som specialområde. Han praktiserar här. Hans familj bodde tidvis i Colombia men flyttade p.g.a. det ständiga krigande. En mycket sympatisk man.

José Luis skyfflar den fina kompostjorden i kärran. Groparna skall fyllas med den näringsrika jorden

"Sätt inte för mycket. Blanda den med den hårda jorden", förklarar José

Nu är pipianfröna i jorden och skall ha en ordentlig skvätt vatten. Utomhustemperaturen här är omkring 36 grader och solen suger hastigt upp allt vatten.

Den torra lavajorden är omättlig. Men när regnen kommer i maj grönskar hela Nicaragua upp på några dagar och då växer allt så det knakar.

Hasta pronto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar