torsdag 14 mars 2013

EN VANLIG DAG ELLER.....

BUENOS DIAS

Den här dan började som många andra här. Telefonen ringde på 6.10, då hade jag ju redan varit vaken en stund. Elvira donar redan köket, hör att hon kör mixern alltså blir det en plätt med honung och kamomillte. Stiger upp tar itu med duschen, eller duschslangen. Det kom så lite vatten tidigare så jag skruvade lös den och tänkte köpa en ny, men då upptäckte jag att det bara var skruv på slangen, så det löste sig. Men då jag skulle sätta ihop munstycket med slangen gav gängorna upp. Jag har inget varmvatten så det gäller att börja med benen, sen går det snabbt.
När jag kommer in i köket stämmer mina gissningar. Det blir en halvtimme spnska innan jag går. Då har redan Jesús varit och promenerat sina tjugo kvarter, han har lite problem med cirkulationen och trycket.
När jag kommer ut träffar jag Eivor i första gathörnet och Kerstin efter 2 kvarter. Efter att vi passerat Katedralen så väntar Guy på oss. Sen går vi i samlad tropp nästan 4km

En GORGOJO skalbagge stor som en handsflata och över 30 cm mellan antennerna. Den bara fräste när vi tog i dem.

När vi kom fram hittade några pojkar en skalbagge stor som sparv, den äter träd och tar död på dem så den är inte välkommen där man använder trä eller odlar träd.

Mina jobbarkompisar Erik, Jader o Axel
Barnstolar produceras enligt löpande band principen, 4 gula, 4 röda o 4 blå
När vi hållit på en stund började pojkarna försvinna en efter en, vart tog de vägen? Småningom gick jag för at kolla.

Matias från Danmark. Vilken vacker ros av papper som en lärare hade gjort.


Det visade sig att chefen fyller år idag och det skulle givetvis firas. Så därför höll många på att dekorera matsalen för "la fiesta".


En dagsledig orkester

När allt var klart kom födelsedagsbarnet. Strax efter dök en hel orkester upp. De spelade och sjöng för allt vad de var värda. De flesta dansade av hjärtans lust.

Till och med Ernesto mjukade upp sina lurviga..
Efter dansen bjöds det på "nagacatamal" har jag fattat saken rätt så är det riktig festmat. Det är majsgröt, ris, ibland potatis, griskött, paprika och kryddor. Det lindas in i ett bananblad och kokas 3 timmar, sen är det bara att avnjutas.

Jag har ännu inte varit med om att en buss blir full, det rymms alltid några till. Över 100 är inget problem.
Efter avslutat arbetspass stiger vi på bussen till Parque Central.

Hasta pronto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar