torsdag 4 april 2013

Turister i Estelí

Efter nagra harliga och varma dagar i Granada med omnejd, atervande jag och mina "turister" till Estelí.
Det sista jag gjorde i Granada var att putsa mina tofflor, jag valde ut den skoputsare som sag ut att behova mina pengar bast. Den jag valde var en mager liten farbror med sa forvarkta hander att jag undrade hur han kunde arbeta med dem.

Priset var 10 cordobas, jag gav dubbelt men tankte sedan  att det var alldeles for lite ocksa.

Val framme i Estelí installerades Ralf i mitt rum och Gunilla fick bo i ett litet morkt rum, langst in i huset. Jag visste inte ens om att det fanns tidigare. Priset var 5 US-dollar for dem vardera/natt, och sa fick de riktigt kanna pa hur jag har levt i 2 manader.

Efter tva natter i Estelí akte vi ivag till Miraflor dar vi hade bokat guide, overnattning och tre maltider. Vi kom dit pa formiddagen och det kandes ganska kyligt dar uppe i bergen. Vi fick var guidade vandring och det var mycket fint att se, solen sken och vi blev riktigt varma.




Termitstack



En valdoftande orkidé

 Nar vi kom tillbaka trotta och varma vantade lunch. Vi skulle installera oss i vara cabañas, det var kallt, fuktigt och inte alltfor frascht i var hydda, sa nagon siesta var det inte tal om. Vi oppnade dorren och den lilla fonsterluckan for att om mojligt vadra ut och torka upp lite till natten.
Min och Ralfs hydda


Mogel?

 









Sen vantade vi pa middagen, som visade sig bli ett nyslaktat far som grillades over eld, resultatet blev segt och svart. Under vantetiden hann vi i alla fall bekanta oss med resten av de overnattande. Vi satt i matsalen dar det fanns en eldstad. Tva nicaraguanska familjer, en fran Estelí och en fran Managua, ett hollandskt par, och tva tjejer fran Schweitz.Vi hade trevligt tillsammans aven om det inte kom sa mycket varme fran elden och roken stack i ogonen. Efter middagen var det morkt och man sag nagon enstaka eldfluga glimma till i morket. Bara att sova! Vi kladde pa oss lite mer klader, virade var sin filt om oss och drog ett tacke over hela paketet, det var fortfarande fuktig i hyddan! Myggnatet knot vi upp, det fanns garanterat inga myggor i den kylan. Efter ett tag fick vi upp lite varme i paketen och somnade till slut. Tala om ett minne for livet!!!


Efter en god frukost vantade vi ivrigt pa att fa aka ned till Estelí igen.

Sevarderheterna i Estelí avverkades; Katedralen, muséet, biblioteket, gatorna, marknaden, caféerna och sa forstas mina voluntarkamrater. Dan innan de lamnade Estelí, tog jag med dem till Centro Sor Maria Romero, dar jag arbetat tidigare i 3 veckor och nu skall tillbaka till de sista 2 veckorna.

Hasta luego!
Ingmarie

3 kommentarer:

  1. Hej Ralf och Ingmarie! Vad fina upplevelser ni får från er resa. Rasmus mår fint, även om jag tror han saknar er lite. Vi har lite varmare nu dagtid så han ligger mest i solen och myser. /Ann-Karolin

    SvaraRadera
  2. Ralf och jag håller helt med om allt Ingmarie skrivit! Vi är nu hemma efter en väl fungerande resa.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder Ingmarie =) Ska bli kul o höra om din resa när du kommer hem ha det bra så länge

    H Lena

    SvaraRadera