lördag 27 april 2013

adjö Esteli....eller på återseende?

Hola! Mucho gusto, amigos!

Vår tid i Esteli tog slut. Under de sista dagarna skulle avfärden förberedas, resväskor packas, kläder skänkas bort, festmåltid avnjutas på Don Suazos campo, skolor besökas för sista gången, vänner kramas om, tårar fällas, anstälda och husvärden avtackas och de sex låsen stängas för sista gång. Det har lagt sig ett vemod över Esteli, men...
Hasta pronto, Nicaragua! Estoy listo por esta vez, yo regreso a casa!
Men till sist några ögonblick...

på resa till Don Suazos campo. Det ar lördag och vi har blivit bjudna på mat av doña Elvira

det fläktar skönt pa pickup-flaket. Framför oss ligger en 20 minuters bilfärd

vill man inte ta in hunden i bussen, kan den ju alltid åka på taket till Somoto

soppan har redan kokat en stund .....

...men ännu har doña Elvira några ingredienser att plocka i. Här i koket med äldsta dottern Ligia, som till vardags jobbar i Managua

Sopa de pollo, med yuka och en massa obekanta grönsaker. Oerhört läckert!

Don Jesús i konversation under kaffepausen. Före det hade han också hunnit visa sina åtta brunnar, Elviras dräktiga sugga, fruktträden, boskapen, och drivbänken med kaffeplantor. 1000 st nya plantor skall planteras i vår före regnperioden.

..sen blev det tortilla med grillat griskött och grönsaker i citrondressing. Vi åkte hem ordentligt mätta

Vi avtackar värdparet

Så till Esteli. Som ni minns nämnde jag om en farbror som har försökt sälja en påse manzanilla, kamomillte, åt mej under de tre senaste månaderna. Nu lyckades han och han skuttade av lycka. Men jag ville ta ett foto av oss tillsammans.

sista klädtvätten före avresan till San Juan del Sur

besökte förskolan och tog avsked. Hörde for sista gången:   Salve a tí Nicaragua.....

Ernesto gjorde också ett mycket uppskattat uppträdande...

..samma måndag hann jag också med de andra volontärerna till Los Pipitos, för att ta avsked med tårta

Christopher

.. efteråt släppte vi loss i salsa-rytmerna. Luis ar en av experterna

Claudia och Roberto sista kvällen i Esteli

... kl 6 på morgonen 23.4. tog jag avsked av min innergård. nu bar det i väg till bussen

inne i mitt rum lämnade jag min resvaska och lämnar dörren på glänt för nästa volontär. Nu återstod endast att öppna och stänga de sex låsen. Adios y gracias !

I skrivandets stund har vi haft 28 828 besök på var blogg. Det hade vi nog inte förvantat oss !!
Hasta pronto en Finlandia!

6 kommentarer:

  1. Ett stort tack till er alla som skrivit och delat med er av både bilder och äventyr! Det har varit ett sant nöje att läsa era inlägg.

    SvaraRadera
  2. Det känns lite vemodigt för en som följt med allt som skrivits på bloggen - men ett välkommen hem vill jag önska er alla!
    Berndt Berg
    Korsholm

    SvaraRadera
  3. Välkomna hem! Tacksam för att allt gått så bra Görel

    SvaraRadera
  4. Instämmer med Görel! Trevlig första maj i Madrid!
    camilla

    SvaraRadera
  5. Skrev på Facebook också! Önskar att ni delar med er era upplevelser någongång på höstkanten exempelvis i Församlingshemmet i Oravais. Välkomna hem! Hälsn. Monica Jakobsson

    SvaraRadera
  6. Jag är nästan ledsen, att er resa nu är förbi. Det har varit så väldigt intressant att få följa era upplevelser. Tusen tack!!!

    SvaraRadera