söndag 21 april 2013

Snart kommer vi hem

Hola!

Värmen börjar ta ordentligt pa mina krafter. Orkar inte tänka pa att jobba just nu, känner mig helt dränerad.
Jag sover sa länge jag kan för värmen sen är det bara att dricka och försöka orka fram till kvällen, när svalkan kommer. Pa fredagen "släpade jag mig" till Sor Maria för att ta farväl till allihop.

Flickorna dansade modernt....

och traditionellt


och nunnorna sjöng for oss!
Vi blev alltsa väldigt ordentligt avtackade.



Pa söndagen blev Helena jag inbjudna till en utfärd - en av vara vänners mamma har nagra fincor uppe i Miraflor. Det blev en fin dag med härlig svalka. Vi hade picknick bland kossorna och tjurar i godan ro.
picknick
Kaffepaus på vägen hem

En annan dag akte vi till Valle Azteca (ett poolomrade nagra km norr om Estelí). Pa vardagar är man nästan ensam där, men söndagar skall man inte ta sig dit, då är det överfullt. När vi kom var det bara ett sällskap där; en abuela (farmor/mormor) och fyra ungdomar. Helena tyckte hon kände igen den äldre damen - och visst - den visade sig vara kvinnan som hade sin gard och cabañas i Miraflor där vi hyrde i paskveckan. Det blev ett glatt aterseende och hon berättade att hon hade ledigt för av övervaka sin systerdotter vars pojkvän var utlänning (extrangero).


Svalka vid havet sista veckan hägrar. Jag känner mig färdig att resa hem sedan, men nog kommer jag att sakna alla nya vänner jag fatt har!! Det är konstigt hur snabbt man fäster sig vid alla barnen, har bade gett och fatt manga, manga kramar.

Ingmarie






3 kommentarer:

  1. Det låter jobbigt med värmen - särskilt där du bor :-) och jag förstår att du längtar till kusten. Jag trodde att ni redan hade åkt dit i helgen? Här är nu våren definitivt kommen och det finns bara några snöhögar kvar.
    Kram och hälsa alla!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Välkomna hem snart, här behöver vi inte svettas men det är vår! Görel

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Hej! Jag heter Felix Wedjesjo och ar halvnicaraguan och styrelseledamot i Vanskapsforbundet Sverige-Nicaragua (VFSN). For narvarande ar jag i Nicaragua for att umgas med familj och vanner, men ocksa for att resa runt och lara kanna olika delar av landet. Som barn bodde jag i nagra ar i Esteli, men har de senaste 15 aren (ar 20 ar nu) levt i Sverige. Just nu ska jag vara har i tva manader for att sedan resa tillbaka till Sverige, men jag planerar att atervanda i september for att leva har pa obestamd tid. Darfor ar jag fornarvande pa jakt efter nagon typ av volontararbete/annan typ av arbete, och efter att ha hittat er blogg sa blev jag ju jatteinspirerad, och sugen pa att komma och halsa pà! Dock verkar det ju som att ni ar pavag att lamna Nicaragua nu, men jag undrar anda - kommer nagon av er kvar i Esteli nagon vecka till, sa att jag skulle kunna komma och halsa pa och hora om hur ni haft det osv? Eller skulle jag kunna fa numret till nagon av era nicaraguanska kollegor, sa att jag kan kontakta dem gallande ett besok? Skulle vara jattekul!

    Ha en bra vecka vid havet i alla fall, ni som ska dit!

    Felix Wedjesjo
    Telefon: 83346812

    SvaraRadera