torsdag 11 april 2013

HUR EN SNICKARE FÖDS...

HOLA

Jag tänkte berätta hur ett skrivbord har blivit till. Kerstin och Marianne arbetade på en förskola i början av vår vistelse här. De upptäckte att de som arbetade där skulle behöva ett skrivbord. Sen de kollat runt lite vad ett skrivbord kostade så fick de ett förmånligt pris på Los Pipitos. Snickaren där lovade att göra ett skrivbord och tre stolar i trä, inga spånskivor här inte.
Nå, jag började arbeta på Los Pipitos i början av mars. Efter en vecka så frågade "profe" Bismarc mig om jag ville ha ett specialuppdrag, sånt tackar man aldrig nej till. Det visade sig att det blev jag som skulle göra skrivbordet!!!

Här sa Bismarc att skrivbordet fanns!!!
Men skam den som ger upp så fort, börja med det som är enkelt så löser det andra sig så småningom.

Efter en tid hade skrivbordet vuxit till sig.

Passformen blev inte den bästa överallt

Men vad har en lärling mästaren till. Jo, han visar alla tricks hur man döljer misstagen
Efter det så var det ju de tre stolarna. Det visade sig att Bismarc hade gjort stolar ca 10 år tidigare. Dem visade vi sandpapper en vecka, pojkarn i snickeriet sandpapprade och sandpapprade.

Pojkarna är otroligt uthålliga

Alla ytor slipades tills de såg nya ut

Sen betsades stolarna och skrivbordet.
Sen hände en rolig grej. Jag försöker prata med pojkarna så mycket som möjligt. De har också sina frågor om mig, Finland och fotboll. Men så en dag kom Erik med en speciell fråga

Hur länge har du Bo-Erik arbetat i snickeri i Finland?
Efter att jag frågat upp frågan tre gånger så förstod jag frågan. Jag svarade som det är jag har aldrig arbetat i något snickeri.
Då kom det ett hjärtligt skratt från Bismarc och han frågade samma sak på nytt. Det visade sig att han trott att jag var snickare därför hade han bivit så glad när jag började i snickeriet. Han undrade hur jag klarat av att inte kapa mina fingrar och hur jag kunnat fixa skrivbordet. Nu har han lovat att skriva ett "licencia" på att  jag är snickare.



Dagistanterna blev jätteglada över sitt nya skrivbord
Hasta Pronto

8 kommentarer:

  1. Ha ha tänk att du är snickare nu. En ny karriär har börjat snickeriprodukter med elinslag?!
    Inte dåligt, ha en bra dag Görel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankte att jag maste skriva om jobbet ocksa sa ni inte tror att jag bara far runt landet. Har fixat till tva bandsagar som stod och skrapade idag. B-E

      Radera
  2. Grattis för det fina skrivbordet! Finska män kan ju allt - saken, som jag undrat många gånger :).

    SvaraRadera
  3. Imponerande! Får snart gå tillbaka till lågstadietänket- min pappa kan allt:)

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Började faktiskt vara lite orolig om du hade gett dej in i turistbranchen!

    SvaraRadera
  5. En allt mer mångsidig Bo-Erik. Vad ska det bli av dig när du kommer hem? Cowboy? Volcano Board-åkare, snickare ???

    Berndt bara undrar --- annars har jag varit till Oravais idag!

    SvaraRadera
  6. Det blir nog en snickare av dig också..... ;-)

    SvaraRadera
  7. Tack, det varmer att lasa de orden av en mastare. B-E

    SvaraRadera