måndag 21 januari 2013

Halvtid

Hola! Mucho gusto!

Efter halvtid i studierna är det dags att göra en resumé. Studierna har verkligen varit intensiva. På två och en halv månad hade vi läst igenom kursboken. Sedan dess har vi för det mesta repeterat och läst på egen hand så mycket vi orkat. Jag borde ha läst in mera ord. Det märker jag nu. Men problemet har varit för min del, att min hjärna helt enkelt inte tagit emot mer. Vad har jag då lärt mej. Det frågar nästa alla. -"Försök säg det och det på spanska". För det mesta har det låst sig eller så kom jag först senare på hur jag egentligen borde ha sagt. Jag åker iväg med den kunskapen jag har och just nu tycker jag allt finns i det undermedvetna ( och det är väldigt mycket). Men jag är helt säker på att det kommer att lossna rejält.

Jag har inte känt av någon resfeber, som många har pratat om. Från julen drabbades jag av en bitsk hosta som resulterade i någon form av astmatisk anfall som fick redas upp på akuten. Under de mörkaste stunderna har jag konstaterat att denna resa var inte tänkt för mej. Nu har jag just kastat in de sista pillren och på onsdag skall jag ännu höra läkarens utlåtande. Hostan har släppt men tröttheten har inte släppt. Jag har inte känt mej ordentligt pigg på väldigt länge. Det känns som allting ännu står och väger, men jag siktar på att börja packa till helgen. Jag tar det med ro. Av tidigare erfarenhet vet jag att allt det nödvändigaste  man behöver här i livet ryms i en ryggsäck. Men jag tar med lite till.



Idag gjorde vi lite rekvisita som kunde vara bra att ha vid mötet med barnen och de vuxna på våra volontärsplatser. Låt mej presentera min trogne vän, cirkushästen Ernesto.
När jag frågade Nancy vad hästar brukar ha för namn i Nicaragua, om Ernesto kunde duga, sa hon att det kanske är lite olämpligt. Och så räknade hon upp ännu några namn förutom Ernesto ( Che Guevara), Hugo(Chaves), Fidel (Castro) och Daniel (Ortega), som kan tänkas provocera.
Men han fick heta Ernesto och manövreras med två bandstumpar. Jag får bara hitta på ett bra manus för alla konster han kan göra. Allt för att göra stunden lite roligare.

Hasta pronto!
Guy



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar