måndag 7 januari 2013

Första skoldagen på det nya året


Äntligen! Äntligen återgår vardagen till ordningen. Riktiga rejäla veckor och inte det hopkok av vardagar och helgdagar som vi levt med sedan 21 december i fjol. Nu börjar det som gammalt folk kallade ”oxveckorna”, då arbetet pågår nästan utan avbrott fram till påsk.
Ja, det bekanta arbetet med språkstudier här i Nykarleby tar ganska snart slut. Tre veckor har vi ännu på oss att aktivera oss med pratandet, slå in lite mer grammatik, plugga ord ... Och försöka höra på så mycket spanska som möjligt från de källor vi hittar, internet, TV, filmer m.m.
Resan, som verkade vara avlägsen då vi började kursen i augusti har krupit allt närmare, och snart, mycket snart, skall det planeras vad som skall finnas i resväskan. En av kamraterna har sagt att han inte tar med sig mer än det som ryms i en ryggsäck. Det lät väldigt tufft då han sade det, men jag börjar sakta luta åt att han är på rätt spår. Som man behöver jag inte ha hela garderoben med mig. Och damerna vet ju inte vad som är mode där borta just nu. Bäst att bara ta med basgrejor och köpa resten på plats. Förhoppningsvis till ett ganska mycket billigare pris än i Finland.
Få se när jag drabbas av resfebern? Det här är inte likt någon resa jag gjort förr, så jag väntar mig nog en och annan fjäril i magen. Mot dem har jag inte tagit något motgift. Det fick räcka med salmonella- och koleravaccin för min del. Och som komplement till dem skall jag ha med mig en sådan där ask med bild av en tarm med en kran på ...  Uti fall att om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar