söndag 25 november 2012

På veckoslutet skall ni läsa:


”På veckoslutet skall ni läsa Unidad 5c i boken, ordlistorna också. Och så är det bra om ni orkar titta lite på grammatiken.”

Visst, det är en vacker tanke att jag skall läsa på veckoslutet. I praktiken lyckas det inte, om jag inte råkar vara sömnlös några timmar på natten. läser jag. Annars är veckosluten fulltecknade för den som inte är hemma i veckorna. Är det inte det ena så är det det andra. Jag är inte en mönsterelev, så till vida att jag inte hela tiden prioriterar skolarbetet högst.

Otroligt nog har vi nästan gått igenom boken nu. På tre och en halv månad! Unidad 5c är nämligen det sista kapitlet, sedan återstår bara en repetition. Och vi är redan varslade att det kommer ett stort prov vid bokens slut. Enligt förljudande kommer det att bestå av tre delar, fördelade på tre dagar!

Få se vad vi får för uppgifter sedan. Nancy, vår lärare, klagar på att det är svårt att hitta övningsuppgifter på den nivå där vi befinner oss just nu. Vi kommer förstås att börja prata mera. Det borde vi göra redan nu, men det är så förrädiskt bekvämt att använda modersmålet i stället för att hörbart tvinga fram det nyinlärda språket.
Jag för min del borde börja varje ny dag med att sinnsätta mig att jag inte skall tala svenska utom i nödfall, och då med så få ord som möjligt.

Det skulle vara bra träning för karaktärsmusklerna. Hittills har jag mest tränat sittmusklerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar