måndag 12 november 2012

Nya oroligheter under jorden

Medan jag väntade på att komma in igen på vår blogg (tydligen är det lite för tjockt då vi alla är inne på samma gång) satt jag och kollade lite på La Prensa. Det rör på sig under ytan i Centralamerika. I går  var marken ostadig igen på Guatemalas Stillahavskust. Ett nytt kraftigt skalv på ca 7,5, följt av fyra efterskalv på mer än 4,0! Nyligen var det ochså en serie mindre skalv i nordöstra hörnet av Costa Rica. Nicaragua är inringat.
I Chile har det också förekommit mindre skalv. Pressar Stillahavsplattan på värre än vanligt?

Jag önskar att det ville lugna sig nu. Folken i de här regionerna har alldeles tillräckligt med problem från förut. Ingen har behov av större eller mindre katastrofer, tvärtom. Och rent egoistiskt tänkt: en stor jordbävning i trakten av Nicaragua skulle äventyra vår resa ...

Hasta luego.   Bengt-Eric

2 kommentarer:

  1. Kanske La Prensa är Nicaraguas ledande tidning? Där finns det säkert både intressant och nyttigt för er att läsa.

    Lycka till med ert uppdrag och er blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den är ledande vet jag inte, men jag har tittat i den då och då. Och enligt läraren är den tidningen ganska kritisk till regimen och inget propagandainstrument.

      Radera