tisdag 27 november 2012

Generationsväxling i politiken



Ibland stöter man på riktiga guldkorn. I kväll kom jag på en i mitt tycke riktig guldklimp, en kolumn i La Prensa, en av de ledande tidningarna i Nicaragua. Den behandlar behovet av föryngring i politiken och är skriven så att den kan gälla i vilket land som helst, var som helst i världen.
Skribenten heter Fabio Gadea Mantilla. Jag tar mig friheten att göra ett sammandrag i synnerligen fri översättning:

Man talar om behovet av föryngring i politiken. I det sammanhanget framställer man ibland personer över 60 som konservativa oduglingar som behöver avlägsnas, de har aldrig förstått sig på att styra landet. Det behövs nytt blod i politiken.
Men vad är det vi vill ha? Vi vill ha personer som har tillräckliga kunskaper, tolerans, mod, fosterlandskärlek och en mängd andra kvaliteter. Att hantera demokratin i en rättsstat, att respektera grundlagen och alla andra lagar, det kräver mer än bara ungdom. Jag vill påstå, att både unga och äldre har samma rätt som medborgare. Det viktiga är inte åldern utan vilka moraliska och medborgerliga värderingar individerna besitter.
Om unga utan moraliska och demokratiska värderingar kommer till makten blir generationsväxlingen misslyckad. Då fortsätter det som förr, makthavarna utnyttjar sin position för att berika sig själva och bevara sin makt.
Naturligtvis stöder jag en generationsväxling. Men på de ovannämnda villkoren. Man behöver inte vara vare sig ung eller gammal för att vara en god ledare. Man behöver bara vara hederlig och respekterad. Åldern har då mindre betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar