onsdag 19 december 2012

Provtid och Juletid



Sista skolveckan för året. Inget är som vanligt här på skolan. Det är julfesten som förbereds i de flesta klasserna. Ja, vår kurs skall också sjunga en sång, som vi övat på någon ledig stund.

Det som vår koncentration ligger på just nu är Det Stora Provet. Vi har haft vetskap om det redan i några veckor, och nu är vi mitt inne i det. På måndagen skrev vi grammatikdelen, i går var verben i tur, och i dag har vi det muntliga provet. Och det är inga fyrtiofem-minutersprov. Hela förmiddagarna är reserverade, och hittills har vi behövt varenda minut.

För min egen del är jag nöjd med mina prestationer så här långt. De två föregående dagarna har vi svarat på sammanlagt 149 frågor, och jag har missat på förvånansvärt få. Och då läraren säger sig vara mycket nöjd med våra resultat drar jag slutsatsen att det är fler än jag i gruppen som är glatt överraskade.
I dag kör vi den avslutande delen av provet, den muntliga. Här blir det svårare, det finns ingen betänketid som det finns då man skriver. Det gäller att vara klar i huvudet och inte jaga upp sig.

Vi har ju inte provet för att få vitsord. Det skall fungera som indikator på var den sista stöten skall sättas in i januari.
Denna morgon kl. 8.30 är sanningens ögonblick. Vad förstår vi, vad kan vi trycka ur oss då vi skall uttrycka oss? På detta hänger julefriden. Går det uselt blir det "villkorsläsning”!

1 kommentar: