måndag 3 december 2012

Mörker och kyla

Vaknade imorse och såg att ett tunt snötäcke hade fallit under natten. Den var -16 grader utanför fönstret.
Frassen funderade länge på om han skulle våga ut, men till sist spurtade han iväg ned mot buskarna. Snart nog var han tillbaka och ville in för att ta igen sig och värma sig lite. Han sover stora delar av dagen nu när det är kallt.
Det är inte utan att jag blir avundsjuk, den här tiden på året skulle jag också vilja "gå i ide", och det gjorde jag nästan idag efter skolan, jag kröp in under filten på sängen och sov i två timmar.

Min man Ralf och jag har de senast åren gjort resor till varmare länder någon gång mellan november - februari för att orka med vintermörkret. Den här vintern åker jag i föreväg; den 30 januari åker jag iväg med gruppen till Estelí i Nicaragua. Ralf och min syster Gunilla kommer och ser hur vi har det i slutet av mars, vid påsktiden. Vi hoppas på att kunna få kunna se lite mer av landet i påskveckan, då vi är lediga.
Det låter kanske konstigt att vi tänker resa runt under Stilla veckan, men det är den veckan vi har möjlighet, annars skall vi arbeta som volontärer.

Det känns spännande och lite pirrigt att inte riktigt veta var vi skall arbeta och vad vi förväntas göra. Jag litar dock på att det blir bra till slut, jag lägger ingen energi på at oroa mig (ännu). Hoppas även att boendet blir bra, så att man inte känner sig i vägen hos sin värdfamilj.

Hösten har varit fin här i Nykarleby, har gått mina rundor runt älven och beundrat vyn över kyrkan från olika håll:



Den här bilden tycker jag blev fin med speglingen i älven.

Dagarna och veckorna går otroligt fort nu, som det brukar göra i december.
Nu har vi slutspurten kvar, vi har "läst ut" vår lärobok Caminando 1, och nu gäller det att repetera och nöta, nöt och nöta in.

Förhoppningsvis fastnar det så mycket att jag någorlunda kan kommunicera med min värd där och även kan ta mig fram i Estelí för övrigt.

Vi har ju med oss Nancy, vår lärare, som säkerhet om det riktigt "tokar till sig".

Nu är klockan snart 19.30, hög tid att börja plugga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar