lördag 8 december 2012

Minst trettio rader


Vi fick en hemläxa att göra under veckoslutet: Beskriv en arbetsdag i ett valfritt yrke. Texten skall vara minst 30 rader!
Jag undrar om vår kära lärare hade klart för sig hur lång en text på 30 rader egentligen är? Nu har jag efter en del möda fått ihop mina 30 rader. Den visade sig bli 2370 tecken lång, i det närmaste en hel A4:a. 

Man skall ha en god insikt i ett yrke för den längden av beskrivning. Och det går inte heller med vilket yrke som helst. Jag tänker t.ex. på mitt yrkesliv som svetsare: hur i hela friden skulle jag kunna fylla en helt ark för att beskriva min arbetsdag? Nåja, om jag gjorde det på samma sätt som en tidsstudieman: drog en kälfog, a=2,5, 10 cm, tid 16 sekunder. Svängde arbetsstycket i nytt läge, tid 5 sekunder, o.s.v.

Nå, jag skall inte klaga. Jag har prövat på så pass många yrken att för mig var det största problemet att det skulle skrivas på spanska. Men jag kan tänka mig att en del av kamraterna kan få problem med längden. Då gäller det att kunna förvandla en fjäder av fakta till en höna av fiktion.

¡Buena suerte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar