torsdag 2 maj 2013

Madrid, 1 Maj


Madrid, 1 Maj

1 Maj på kvällen, i Madrid. Nu har vi europeisk mark under fötterna. Kom hit på eftermiddagen efter en som det kändes ganska kort färd över Atlanten. Jag kunde sova en hel del, och det fanns nu inte annat att göra, då jag råkat få en riktig torrboll till bänkkamrat. Det var en äldre man som inte hade det minsta intresse av att prata. Han satt  bara och blundade, och slumrade. Han kanske inte mådde så bra, för han åt väldigt lite.

Nu är vi alltså i Spanien, och det känns kallt. Vi var ute och gick en stund för att väcka kroppen efter de elva timmarnas sittande på flyget. Jag hade min tunna stickade tröja och vindjackan utanpå den, men det skulle ha suttit bra med mössa och handskar också. Fy och usch!

I natt kommer jag inte att sova ute på terassen, i bara simbyxor och utan lakan över mig. Det gjorde jag de två sista nätterna i San Juan del Sur, och det var något helt underbart! Nattmörkt, mer än 25 grader varmt, och myggfritt, det är något helt nytt i min föreställningsvärld. Som bonus fick jag lyssna till nattens och den tidiga morgonens ljud, de stunder jag var vaken.
Nu blir det andra och kallare bullar. Nu, då jag har upplevt en riktig sommar, skall jag anpassa mig till Finlands gröna vinter, den som vi kallar sommar.

Men det finns ju annat än sol och kläder som värmer. Så jag är glad att komma hem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar