Hola! Mucho gusto, amigos!
Vi börjar vara bra på
gång där på förskolan, Oscar Arnulfo Romero,
i norra Esteli. Jag har ju själv inte gått i någon förskola, men
jag antar att det är nu man skall börja lärandet på allvar.
Allting är nytt, nya ansikten, nya rutiner. Man gör så gott man
kan när man är liten och kanske lite blyg och rädd. Vissa barn är
försiktiga medan andra tar mer för sig. Nu har vi bara två timmars
dagar de första veckorna och det är tur. Både för barnen och för
oss.
Siv
och jag har varsin klass, det är bara profersora Juanita som inte har någon assistent. Vi börjar dagen halv åtta med att plocka
skräp och sopa och skura golven. Maxíma kommer och låser upp en
järndörr, med två stora hänglås och sedan en trädorr in till
klassrummet. Rummen är inte så bra ljudisolerade men har en bra
luftcirkulation. Till och med så bra att fåglar byggt bon uppe i
taket. Men det är ändå trivsamt.
Jag
radar ut småstolar i tre rader och Maxíma sätter sig vid katedern
medan barnen börjar komma in. De borde vara i skolan klockan åtta
men de sista anländer sådär runt halv nio. Ofta avbryts morgonen
av att någon kommer in, någon förälder med barnets skolmaterial
samt tvål och wc-papper. Skolan är gratis men allt material
bekostas av barnets anhöriga. Ibland slinker det in någon hund,
ibland någon försäljare, och Maxíma går ut och ser vad han har .
En gång trodde jag att en äldre man hade med en levande gris i
säcken, för undervisningen. Men det visade vara en av pojkarnas,
abuelo (farfar/morfar)
som sålde lite grapefrukter. Pojken försökte ivrigt påpeka detta för
mej. (klicka på bilderna)
 |
Nu är det pojkarnas tur |
Inledningsvis
har vi sjungit välkomstsången, bett en bön och gjort honnör till
nationalsången Salve a tí Nicaragua. - "Titta rakt fram på krokodilen när ni sjunger, påpekar Maxíma". Så gör vi samtidigt stående en del koordinationsövningar med
händer och fötter. Vi har lärt oss vad vi heter och vet, att
efter namnuppropet skall man ropa: ”precente”. ”Ací
se dice”svarar ”profe”. Vi
har lärt oss att hälsa och övat oss att teckna djur, men också att
skriva bokstaven O, och försökt att färglägga insidan av
bokstaven med röd färg. Det är inte så enkelt och den röda
färgen var den första färgen vi lärde oss. Så har alla med
någonting att äta och dricka och det gör vi till sist på dagen.
Det är bara synd att de skall proppa i sig sötsaker när de har så
många fina frukter här i landet.
 |
Lit Michael hade gjort håret fint en dag. Jonathan är hennes trogne följeslagare |
Ibland
går Maxíma ut och jag lämnas ensam med barnen och förväntas
hitta på något så det inte blir för stökigt. Då är det bra att
ha Ernesto med i ryggsäcken. Det verkar vara en av höjdpunkterna.
De håller honom för levande och är väldigt snälla mot honom.
Ibland lämnar jag honom hemma då jag inte kommit på något nytt
uppvisningstrix och då är det genast stökigare i klassen. Det är
för lång tid för barnen att mer eller mindre sitta på stolen i
1-2 timmar.
 |
Här gör Ernesto en mycket svår uppvisning. Han balanserar på ett kvastskaft |
Ofta
förstår jag inte vad barnen säger. Det beror ju dels på att jag
inte är så bra på spanska, men också att vissa har en del
svårigheter att uttala främst R-ljudet. Då får jag försöka
upprepa högt vad jag uppfattade för att föra samtalet vidare. Ibland lyckas jag förstå. Men ofta får jag bara nicka och
säga: si, si (ja,ja)
eller realmente (verkligen!)
eller por supuesto (givetvis
!). En gång sa Yoder Antonio någonting mycket viktigt som jag inte förstod, medan han
tugga i sig sitt torra kex så att flisorna flög ur munnen. Oye!
Oye!...(hör,hör) sa han medan
han sakta drog ner mej i örat och försökte viska medan han tog en
ny tugga av kexet. Men jag förstod ingenting. Och medan jag plockade
kexbitar ur örat sa jag si, claro!(ja,
såklart) Och han blev nöjd.
Det är helt naturligt att
barnen måste hålla mej väldigt dum när jag inte förstår. Men de
har aldrig visat det, utan är nöjda med vad jag säger. Spontana och livliga.
.JPG) |
oye! oye! |
Vi
har ännu hunnit ha en Piñata
– fest med två av klasserna. Det var föräldrarna som hade gjort
pappersdockorna och fyllt dem med lite karameller. Det var någonting
nytt för både Siv och mej. Såhär har våra första två veckor
varit. Krävande men intressanta.
 |
Piñata-fest i klassen intill |
 |
Förväntansfull inför slaget, medan Siv rycker i bandet |
 |
Fullträff! |
 |
...ännu en fullträff |
|
 |
också flickorna lyckades bra |
 |
Det var en seglivad piñata. Till sist gick bandet av och en av föräldrarna rev upp dockan och kastade ut innehållet, karamellerna |
Hasta
pronto !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar